28.04. Grattis: Ture | Respons

Tioåringarnas födelsedagsfest på Borgbacken 2024

14.02.2024, 11:30 /  uppdaterad 15.02.2024, 12:52
Linnanmäen laite, vaunussa ihmisiä

Hej du som fyller tio år – 2024! Det är redan en tradition att Helsingfors församlingar bjuder in sina tioåriga medlemmar att fira sin första stora tia på Borgbacken. Det här är en festlig tid eftersom det också är tionde gången vi firar tillsammans!

Festdagen år 2024 är lördag 25 maj. Inbjudningarna skickas ut per post i februari. Anmälningen är öppen på denna sida från fredagen den 1 mars kl. 9.00 till söndagen den 17 mars kl. 23.59.

För att säkerställa trivseln för alla och undvika köer, begränsas antalet gäster till högst 5 000 personer på Borgbacken. Denna begränsning baseras också på respons från familjer från tidigare år.

För att delta i tioårsfesten behöver varje deltagare ett åkarmband. Dessa betalas online samtidigt som du anmäler dig, vilket kräver identifiering med bankkoder. För att säkra en plats för åtminstone alla intresserade tioåringar, kan familjerna utöver tioåringens biljett köpa ett armband för en extra person, d.v.s. en tioåring + en följeslagare. Barnet behöver ha med sig en vuxen. Det kan också vara till exempel en gudmor eller mormor. Armbandet för tioåringar kostar 10 euro och för övriga 15 euro/st (barn under 3 år går in gratis). Detta gäller fram till den 17 mars.

Ifall det ännu finns biljetter tillgängliga för försäljning, publiceras information om detta på denna sida tisdagen den 19 mars kl. 9.00. Om så är fallet kan familjer köpa upp till tre extra biljetter via länken som finns tillgänglig då, till priset av 15 euro/st. Biljetter säljs så länge det finns tillgång (max 3 st/familj).

Biljetterna, det vill säga de betalda armbanden, skickas hem per post under april och maj.

Portarna öppnas på festdagen kl. 8.30, maskinerna startar kl. 9. Tillställningen som är ett privat tillfälle, avslutas kl. 13. Om man vill fortsätta nöjesfärden efter det är det möjligt att köpa tilläggstid till rabatterat pris på plats på Borgbacken.

Ytterligare information finns bland de vanliga frågorna längre ner på sidan. Vid behov kan du kontakta oss på: 10synttarit.hsrky@evl.fi

Vanliga frågor

Hur många biljetter eller åkarmband kan en familj köpa?

Under första fasen, fram till den 17 mars, kan en familj köpa ett armband för en person utöver tioåringen. Armbandet för tioåringen kostar tio euro och för den andra personen 15 euro/st.

Varför kan inte vår familj köpa armband för alla familjemedlemmar i förväg?

För att man inte ska behöva spendera hela tiden med att köa och för att alla ska ha det roligt, begränsar nöjesparken antalet besökare till 5 000 personer i år. Det är nästan 3 000 tioåringar som fått inbjudan, och det är naturligtvis viktigt att alla får plats. Därför kan biljetter köpas fram till den 17 mars för en extra person förutom tioåringen. Den 19 mars vet vi om det finns biljetter kvar. Då öppnar eventuell extra försäljning för ytterligare tre personer som vill delta i festen.

Måste följeslagare ha armband även om de inte ska åka några attraktioner?

Ja. Det är en privat tillställning och armbandet fungerar som entrébiljett.

Om föräldrarna inte kan komma, vad gör vi?

Barnet behöver ha med sig en vuxen. Det kan också vara till exempel en gudmor eller mormor. En vuxen kan följa med flera tioåringar, bara de hålls under uppsikt. Församlingarna har också så kallade attraktionsvärdar på plats, det vill säga frivilliga ungdomar som vågar åka de vildaste attraktionerna om den vuxna inte vågar.

Serveras det mat på Borgbacken?

Tyvärr får de som firar tioårsdag inte gratis mat. Vissa av Borgbackens restauranger är öppna under vår privata tillställning, och där kan ni köpa mat. Det är också möjligt att ta med matsäck.

Kan vi vara på Borgbacken hela dagen?

Den privata tillställningen för tioårsfirarna räcker mellan kl. 8.30 till 13. Biljetter för resten av dagen säljs till halva priset vid Borgbackens biljettförsäljningsbyggnad fram till kl. 12.45. Observera! Försäljningen till halva priset avslutas kl. 12.45. Efter det säljs enbart biljetter till normalt pris. Biljettförsäljningsbyggnaden ligger mittemot Taigas entré. Alla mottagare av biljetter måste vara närvarande vid köptillfället eftersom armbandet fästs runt handleden vid köpet. Armbandet är giltigt för den dagen.

Och det är inte allt! SEA LIFE erbjuder också en förmån för våra gäster i år. SEA LIFE tillhandahåller en rabattkod till deltagarna i födelsedagsfesten, med vilken man kan boka besök till havsvärlden till det förmånliga priset av 12 €! Besökstiden måste bokas i förväg från SEA LIFE:s webbplats www.sealife.fi. Rabattkoden är giltig en månad från evenemanget (25.5.–24.6.) och den fungerar enbart för biljetter köpta online (1 kod/ sällskap, max 5 personer).