27.04. Grattis: Engelbert, Engelbrekt | Respons

Ny grupp: Första barnet – stöd i föräldraskapet

Johannes församling

06.09.2023, 14:32 /  uppdaterad 19.02.2024, 11:25
En grupp för nyblivna föräldrar med bebisar i åldern 0-ca 6 månader!
Taapero äidin sylissä katsoo kameraan ja muikistelee kun äiti antaa suukkoa poskelle.

Vill du lära känna andra familjer som nyligen fått sitt första barn? Om du svarar ja, är denhär gruppen just för dig! “Första barnet” är en grupp för dem som nyligen fått sitt första barn. Gruppen erbjuder praktiska idéer för tidig interaktion med barnet och kamratstöd för föräldraskap. Ett mellanmål med kaffe och te serveras.

Gruppen är ett samarbete mellan Stationens barn rf. och Johannes församling. Som sakkunnig leder Gabriela Langinauer diskussionen vid träffarna. Gabriela jobbar på Stationens barn rf. som Friends-utbildare. Friends-programmet lär ut socioemotionella färdigheter åt barn, unga och familjer. Gabriela är även utbildad baby sim- och Baby beröringsinstruktör och brinner för att jobba med familjefrågor och att förstärka föräldraskapet. Församlingen erbjuder utrymme och mellanmål.

Anmäl er till gruppen här!

I gruppen samtalar vi om bebisens vardag med dess glädjeämnen och bekymmer. Vi stärker samspelet mellan förälder och bebis, och diskuterar frågor om familjelivet. Dessutom smakar vi lite på sång, rytmik och babymassage. I gruppen ses mångfald i familjestrukturer, livsåskådningar och annan bakgrund som en rikedom. Kristendomen syns i gruppens verksamhet i värdegrunden, i några av sångerna och genom att man kan få information om tex dop eller diakonins stöd för barnfamiljer.

Vi träffas med samma fasta grupp fem gånger.

Gruppen är avgiftsfri. Det finns inga andra kriterier för deltagande än att ditt första barn är 0– ca 6 månader när gruppen startar.

Våren 2024 träffas gruppen 13.3–10.4, onsdagar kl. 13.00–15.00 i Hörnan vid Johanneskyrkan. (Högbergsgatan 10, 00120 Helsingfors). Ingång via en svart port till innergården.

‍Anmäl dig här:https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeI3JaG5ZaBfQweMEfQZgSroyl-xOQ3KxLRxdzteZCdG6WWAA/viewform?vc=0&c=0&w=1&flr=0&pli=1

Arrangör: Stationens barn rf. och Johannes församling

Kontaktperson: Helena Hollmérus, tfn 040 401 0390 / helena.hollmerus@evl.fi

Porträtt av en ung kvinna med brunt långt hår.
Ledare: Gabriela Langinauer, utbildare i känslofärdigheter
bild på Martina Friman