27.04. Grattis: Engelbert, Engelbrekt | Respons
Johannes församling

Johanneskyrkan får inträdesavgift för turister på prov

Johannes församling

06.03.2024, 09:21 /  uppdaterad 07.03.2024, 14:52
Under sommaren kommer turister att få betala inträdesavgift för att se Johanneskyrkan. Det här görs i samarbete med Tuomiokirkkoseurakunta, som redan förra sommaren bar upp en inträdesavgift i Sveaborgs kyrka.
Insidan av en kyrka med altare och bänkar

– Testet var lyckat, så vi fortsätter med inträdesavgiften En del av besökarna vände i dörren, men vi bedömer ändå att de som verkligen vill se kyrkan väljer att betala och komma in, säger Anni Roiha, serviceledare med ansvar för turismärenden i finska Tuomiokirkkoseurakunta. Hon utvecklar i samarbete med projektarbetaren Sanni Satosuo turismverksamheten i församlingen.

Församlingsmedlemmar och andra Helsingforsbor behöver inte betala avgift för att besöka kyrkorna.

– Det räcker att berätta för biljettförsäljaren att man är medlem i församlingen. Är man Helsingforsbo men inte medlem i Johannes församling eller Tuomiokirkkoseurakunta kan man visa upp ett kyrkpass, ett litet kort som ger tillträde till de tre kyrkorna utan betalning, berättar Anni Roiha vidare.

Kyrkpasset kan man hämta från församlingskanslier runt om i stan under maj månad, och alltid efter högmässorna i de tre kyrkorna. Kyrkpasset ger inte tillträde till Tempelplatsens kyrka, som har sitt eget system för att bära upp inträdesavgifter.

Gemensam biljett och guideapp

För fem euro kan turister bese Johanneskyrkan eller Sveaborgs kyrka, för åtta euro Domkyrkan. Men det ska också gå att köpa en gemensam biljett till alla tre kyrkor, till priset av tio euro.

– Vi räknar med att huvudsakligen sälja den kombinerade biljetten, berättar Anni Roiha.

I inträdesavgiften kommer ett guidningsmaterial i appen Reveel att ingå. Appen översätter med hjälp av AI guidningen till turisternas eget modersmål.

– Utöver Reveel-appen kommer en guide att hålla en kort guidning på engelska med jämna mellanrum, berättar Anni Roiha.

Johanneskyrkans öppettider kommer att förlängas under sommaren. Kyrkan kommer att vara öppen på vardagar mellan 10 och 17.

Mer mångsidig användning

– Försöket med inträdesavgifter är möjligt att genomföra för att Tuomiokirkkoseurakunta erbjöd oss en plats i sin logistik, berättar kyrkoherde Johan Westerlund. Vi följer dem så långt som möjligt i alla beslut och linjedragningar. Det kräver rätt omfattande arrangemang med anställda, teknik och kontakt med Reveel. Själva skulle vi inte ha mäktat med det.

Johannes församling bidrar med guidematerialet om Johanneskyrkan till appen.

– Församlingsrådet var tydligt med att om vi har en chans att vara med så ska vi absolut ta den, för att få kyrkan i mer mångsidig användning och för att få mer inkomster. Alla alternativ är värda en chans.

Johan Westerlund konstaterar att turisterna knappast kommer att bli överraskade.

– Reser man på kontinenten är inträdesavgifter i kyrkor allmänt förekommande.

Text: ULRIKA LINDBLAD. Texten har ingått på Helsingforssidorna i Kyrkpressen nummer 5/2024.