28.04. Onneksi olkoon: Ilpo, Tuure, Ilppo | Palaute

29.01.2024, 15:50
Seppo Leveelahti.

Seppo Leveelahti in memoriam

Pakilan seurakunnan pitkäaikainen työntekijä, pastori Seppo Leveelahti on kuollut 84 vuoden ikäisenä. Seppo tuli Pakilan seurakuntaan 1980-luvun puolivälissä ja jäi eläkkeelle 2002. Alkuvuosina työskentelin hänen työtoverinaan muutaman vuoden ajan. Seppo toi mukanaan kansainvälisen tuulahduksen työskenneltyään aikaisemmin mm. Italiassa. Muutenkin hänen näköalansa olivat paikallista toimintaa laajemmat.

Monen vuoden ajan Seppo osallistui kasvatustyöhön, erityisenä vastuualueenaan lapsityö. Muistan kuinka hän innoissaan lähti pitämään Raamatun kertomuksia eri lapsiryhmille. Nuorisotyöhön liittyvissä ajoittain kiivaissa linjakeskusteluissa Seppo oli aina solidaarisesti samassa rintamassa meidän muiden kasvatuksen työntekijöiden kanssa. Nuorempana työtoverina muistan Sepon suhtautumisen ja tuen hyvin arvokkaana.

Sepon harrastusten piirin kuuluivat veneily ja ennen muuta Leijona-toiminta. Itsekin tulin Pakinkylän klubiin Sepon kontaktin kautta. Hän oli vuosia kantava voima erityisesti kuusenmyyntiprojektissa. Sen tuotosta ovat hyötyneen lukuisat alueen yhteisöt ja vähävaraiset nuoret, joiden harrastustoimintaa tuotolla on tuettu. Toiminnan piirissä elää kertomus, jonka mukaan Seppo oli myynyt kuusen perheeseen, johon meni hetken päästä kastamaan lasta. Siellä oli todettu iloiten, että molemmat hommat sujuivat Sepolta hyvin.

Työvuosiensa ajan Seppo perheineen asui kauniin puutarhan ympäröimässä omakotitalossa Keskuspuiston vierellä. Monet työtoverit, seurakuntalaiset ja ystävät muistavat Seppoa lämmöllä ja kiittävät yhteisistä vuosista Pakilassa.

Lasse Halme

Kirjoittaja on seurakuntaneuvoston jäsen